Kırklareli Ticaret ve Sanayi Odası (KTSO) Başkanı Soner Ilık, İstanbul’da basılan ve Trakya Bölgesi’nde dağıtımı yapılan İllerde Ekonomi Gazetesi’ne röportaj vererek, Kırklareli Ekonomisi’ni değerlendirdi.İllerde Ekonomi Gazetesi Basın&Ekonomi Danışmanı Mustafa Şimşek’in sorularını cevaplayan Kırklareli Ticaret ve Sanayi Odası (KTSO) Başkanı Soner Ilık’ın Mart-Nisan tarihli sayısının 1. ve 6. sayfasında yayınlanan “Markalaşma ve Pazarlama Alanı’nda Gelişim ile Kırklareli Ekonomisi Canlanacak” başlıklı röportajı şu şekilde:

“* Kısaca özgeçmişinizden bahseder misiniz?

1979 yılında Kırklareli’nde doğdum. Eğitim hayatım ve ticari hayatım hep Kırkareli’de geçti. Ticari hayatıma 2002 yılında, çalışmakta olduğum eğitim kurumunu 2 arkadaşımla ortak bir şekilde devralmakla başladım. İlerleyen dönemlerde yapı malzemeleri alanında işlerimi geliştirdim ve ES Mimarlık Firmam ile Türkiye ve Balkan Ülkeleri’nde yapı malzemeleri alanında ticari faaliyetlerimi sürdürmekteyim. 2013 yılında Kırklareli Ticaret ve Sanayi Odası Meclis Üyeliği görevine seçildim. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından kurulan Genç Girişimciler Kurulu (TOBB GGK) bünyesinde yapılandırılan Kırklareli Genç Girişimciler Kurulu’nun 2. ve 3. Dönem Başkanı olarak seçildim ve 2 Dönem bu görevi yürüttüm. 2018 Yılı Nisan Ayı’nda yapılan seçimler sonucunda Kırklareli Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini üstlenmiş bulunmaktayım.

* Üyelerinizin sorunları nelerdir?

Kırklareli biraz içine kapanık bir yapıya sahip. Bunun tarihi, coğrafi ve sosyolojik pek çok sebebi var. Kentimizin ve insanımızın bu yapısı doğal olarak ticaretimizi de yansıyor. Üyelerimiz gelişme ve fırsatları pek yakından takip edemiyor, kendi kabuğumuzu kıramıyoruz. Kırklareli pek çok özel değeri barındırsa da bunlar ya kent içinde kalıyor ya da en fazla yakın bölgede satılıyor. Bu da ticari potansiyelimizi değerlendiremediğimiz anlamına geliyor.  Ürün kalitesi anlamında problemimiz olmasa da ürünlerimizin pazarlanması konularında eksiklerimiz var. Firmalarımız kurumsallaşmaya mesafeli ve dijital çağa ayak uydurmakta zorlanıyoruz. Firma ve ürünlerimiz hak ettikleri marka değerine sahip değiller.

* Bu sorunlarla ilgili çalışmalarınız nelerdir?

Az önce de söylediğim gibi bizim temel derdimiz üyeleriyle kenetlenmiş bir oda olarak onların büyümelerini en iyi şekilde destekleyebilmek. Bu tabii ki Kırklareli ekonomisinin de gelişmesi demek. Vizyon olarak ekonomisiyle bölgede lider konumda olan bir örnek kent olmayı belirledik. Bunun için çok yönlü çalışmamız gerekiyor.

Kırklareli; Tarım, Turizm ve Sanayi olmak üzere 3 alanda ciddi gelişme potansiyeline sahip bir kent. Şu anda bu potansiyel yeteri kadar değerlendirilemiyor. Potansiyelini gerçekleştirebilmesi için firma ve üreticilerimizin çabalarının yanı sıra kurumsal düzenlemelere de ihtiyaç var. Oda olarak ilimizin gelişimi için merkezi kamu kurumlarımız ve TOBB’miz ile çok yakın çalışıyoruz. Dereköy Gümrük Kapımızın modernize edilmesi ile ilgili çalışmalarımızı sonuç verdi yakın zamanda kapımızı yenileyeceğiz ve ilimiz ekonomisi için önemli bir katma değer olacak. Bunun yanı sıra Kırklareli’nin yatırım teşvik statüsünün iyileştirilmesi için çabalarımız devam ediyor. Yatırımcıların ilimizi tercih etmeleri ve istihdamımızın artması için bu önemli bir konu.

Diğer taraftan eğitim ve danışmanlık faaliyetleri ile firmalarımızın kapasitelerini geliştirmeye çabalıyoruz. Onları kurumsallaşma, e ticaret ve dijital reklamcılık gibi alanlarda etkinleşmesine katkı sağlıyoruz. İlimizin firma ve ürünlerinin marka değerleri de kalitelerine erişsin istiyoruz.

* Devlet Destekleri yeterli mi?

Devletimizin gerek büyük firmalar gerekse KOBİ’lerimiz için pek çok desteği bulunuyor. Tabii ki bu destekler çeşitlendirilebilir sayıları artabilir ancak bizim için asıl sorun firmalarımızın bu desteklerden doğru şekilde yararlanmalarını sağlamak. Bunun firmaları geziyor ve onlara en uygun olan destekleri birebir aktarıyoruz.

Özellikle sanayimizin gelişmesi için Kırklareli’nin 3. derece yatırım teşvik bölgesi kapsamına alınması için Ankara’da temaslarımız devam ediyor. Yine turizm teşvikleri konusunda da lobi çalışmalarımız var. Umuyorum teşvik alanlarının genişlemesiyle Kırklareli ekonomisini seviye atlayacağı bir döneme gireceğiz.

*  Hükümetimizden beklentileriniz nelerdir?

Yukarıda bahsettiğim teşviklerin ilimizi de kapsaması konusunda hükümetimizle temaslarımız var tabii ki beklentimiz bu çalışmaların en kısa zamanda tamamlanması ve girişimcilerimiz için yeni fırsatların doğması. Bunun yanı sıra eksik olan yerlerde Duble Yol, TIR Parkı, İç Gümrükleme alanı gibi alt yapı yatırımlarının yapılması da beklentilerimiz arasında.

* Devalüasyon ve Enflasyonun ilimize etkileri nelerdir?

Ülke olarak içinde bulunduğumuz ekonomik darboğaz ilimiz ticaretini de etkiliyor. Tabii vatandaşın alım gücünün düşmesi bunda ana etken. Kırklareli’nin diğer illerden farklı şekilde etkilendiğini söylemek zor.

* Hedefleriniz nelerdir?

Hepimiz ekonomik büyüme sürecimizi sosyal gelişmişlik ile desteklemek ve müreffeh bir ülkede yaşamak istiyoruz. Muasır medeniyetler seviyesine çıkmak en büyük idealimiz olmalı. Yerel değerleri ile kalkınan, dış ticaret ve sanayisi gelişmiş bir Kırklareli hedefimiz var. İlimizin Avrupa ve İstanbul arasındaki stratejik konumunun sağladığı avantajı ile gıda ürünlerin başta olmak üzere dış ticaret hacmimizi geliştirmeyi hedefliyoruz.

Kırklareli Ticaret ve Sanayi Odası olarak kısa, orta ve uzun vadeli hedeflerimiz var. Hedeflerimiz doğrultusunda çalışmalarımızı zaman kaybetmeden hayata geçiriyoruz. 2023 e sadece 5 yıl kaldı. Bu süreye kadar Kırklareli’nin taşıdığı kalkınma potansiyelinin en iyi şekilde değerlendirilmesi için çalışacağız. 2023 yılında tüm sektörlerde alt yapı yatırımlarını tamamlamış, Tarım/Hayvancılık, Turizm ve Sanayimizin gelişiminde ve ürünlerimizin markalaşmasında önemli aşamalar kaydetmiş bir kent olmayı hedefliyoruz.

Bunun yanı sıra kentimizde girişimcilik kültürünü geliştirmek, Endüstri 4.0 sürecini kaçırmadan teknolojiyi hayatımızın her alanına adapte ederek Kırklareli’ni geleceğe taşımak istiyoruz. Bu bağlamda kodlama, dijital pazarlama gibi konularda eğitim çalışmalarımıza başladık bile. KOBİ’lerimizin teknolojik altyapılarının geliştirilmesi, akıllı tarım uygulamalarının hayata geçirilmesi gibi konuları yakından takip ediyoruz. 2023 bu günde çok farklı olacak bu yüzden zamanı yakalayacak çalışmaları şimdiden hayata geçirmek gerekiyor.

Üniversitemiz bünyesinde kurulacak Teknokent’in de bu anlamda Kırklareli’ne katkı sağlayacağını düşünüyorum. Oda olarak üniversitemiz ile birlikte sektörlerimizin gelişmiş için bilimsel çalışmaları hayata geçiriyoruz. Teknoloji üreten bir kent olarak fikir geliştirmek ve patent sayımızı arttırmak vizyonu ile hareket ediyoruz.

Yerel değerlerin teknoloji ile harmanlanarak çağı yakalayıp gelişim sürecimizi iyileştirebileceğimizi düşünüyorum.”